حوزه متخصص وحرفه ای بوسیله یک نظام اعتلافی احتیاج دارد/نگاه دولت هزینه ای نیست، سرمایه گذاری ثابت قدم است

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و صنف ای داخل نشست هم اندیشی با مسؤولین اداره برنامه و بودجه که در اداره مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد، ضمن حرمت خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور دکتر طاهری و هیأت همراه با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی است که تو دفتر بخشی آموزش و پرورش عمومی فعالیت دارد، بیان کرد: من به نوبه خود صمیمانه از حمایت های بی دریغ مدیران سازمان برنامه و بودجه بالاخص دفتر امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای نسبت به دانشگاه فنی وحرفه ای قدردانی می کنم.

وی با اشاره به محور پا بر جا جلسه که در راستای بی قراری اندیشی و وارسی راهکارهای لازم انگیزه ساماندهی و حل مشکلات بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای است، عنوان کرد: در سر برنامه پنجم و ششم توسعه سرزمین تأکید زیادی بر ارتقا و اعتلای آموزش های فنی و حرفه ای شده است که قطعاً با اختصاص صف بودجه های مناسب این امر مهم محقق خواهد شد.

صالحی عمران افزود: اعتقادم این است کیفیت آموزش های مهارتی درون برهه کنونی بنیادی نم از توسعه کمی غیر هدفمند آن است و نگرانی های بودجه ای هم داریم که بیشتر برای بحث ارتقای کیفیت آموزشی در کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشکده های متخصص و حرفه ای سراسر کشور مطرح است.

تا قبل از نخست ترم متاخر تمامی برنامه ها ابراز رسانی و تدوین خواهد شد

وی گفت: خوشبختانه کمیته برنامه ریزی درسی از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع بخاطر بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و صنف ای آغاز کرده و تا کنون ۱۶ برنامه درسی دوره کاردانی کاملاً دگرگونی پیدا کرده و تا قبل از شروع ترم متاخر تمامی پروگرام ها ابراز رسانی و تدوین خواهد شد.

رییس دانشگاه متخصص و حرفه ای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه داخل بروز رسانی برنامه های درسی در راستای کارآفرینی بوده و مورد مورد برنامه های ساختن شده ضمن موجب گیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است، تصریح کرد: بودجه قابل توجهی برای تجهیز کارگاه هنری ها و آزمایشگاه های کالج های فنی و حرفه ای مورد احتیاج است؛ چرا که فضای فیزیکی و برگ کارگاهی و قدیمی بوده و حاجت به نوسازی دارد و با عنایت به خرج های بسیار بالای این کار زنهار اختصاص سازمان برنامه و بودجه را طلب می کند.

وی با اشاره به اینکه سرانه دانشجویی تو این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایین تر است، خاطر نشان کرد: درون این نشست مروری بر فعالیت های دانشگاه تو سال های اخیر خواهیم داشت و امیدواریم به اتفاق کارشناسان طرفین دستور کار ریزی عملیاتی جهت تبیین متمایز های بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۹۹ درون راستای اهداف و مأموریت های کلان این مرکز علمی و مهارتی صورت پذیرد.

صالحی عمران با اشاره به تصدی ها و احکام تکلیفی درخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای داخل برنامه ششم توسعه کشور، عنوان کرد: در بند ت ماده ۴ برنامه ششم ترقی کشور به عنوان یکی از محورهای مطرح شده برای تحقق نمو ۸ درصدی صرفه جویی از نگرش رشد روزی وری؛ افزایش احاطه و تخصص نیروی فرمان بوسیله اختصاص فارغ التحصیلان دبیرستان ها، هنرستان ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش های مهارتی، تخصصی و متخصص و حرفه ای مورد تأکید قرار محزون است.

وی با بیان این که به استناد بند ب ماده ۶۵ در راستای اضافه احاطه دانشجویان باید منابع دانشگاه افزایش پیدا کند، تصریح کرد: طبق طریق دولت موظف است به قصد افزایش تسهیم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق قناعت مقاومتی و اقتصاد بینش بنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش تسهیم دانشگاه فنی و صنف ای درون نظام آموزشی کشور رفتار و تجهیزات آموزشی آموزشکده ها و کالج های فنی و حرفه ای را بوسیله روز درنگ.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای بوسیله اعتبارات هزینه ای و درنتیجه ضرورت توجه ویژه بوسیله وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و گفت: میلیونر بودن ۱.۰۴۴ آزمایشگاه و کارگاه تو ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فعال و مشکلات بودجه ای، بروز رسانی و تجهیز این مراکز، عدم بهره مندی از منابع ردیف های دراختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی رغم پیوستن به آن مجموعه از سال ۱۳۹۰، وضعیت نامناسب شاخص هیات علمی به دانشجو، افزایش هزینه های مربوط به غذای دانشجویی (حدود ۷۰ درصد)، اضافه حدود ۳۰ درصدی استفاده کنندگان از سلف سرو دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه متخصص و حرفه ای بوسیله مقیاس نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاه ها، بی نظمی هزینه های مربوط به تغذیه در ۱۷۱ کالج / آموزشکده که منجر بوسیله لیس امکان استفاده از صرفه های حاصل از افزایش مقیاس داخل مقایسه با سایر دانشگاه های وابسته به وزارت علوم می شود و قیمت پایین متوسط سرانه های خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی از جمله وضعیت ویژه و چالش های پیش روی دانشگاه است.

دکتر سعید طاهری، رییس امور آموزش و فراگیری اشتراکی و متخصص و صنف ای اداره برنامه و بودجه کشور همچنین داخل این نشست ضمن ابراز خرسندی از پیشگاه درون جمع مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای، بیان کرد: نگاه شانس و سازمان پروگرام و بودجه به آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینه ای نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری پایدار است.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاری ویژه ای بر روی آموزش، بالاخص آموزش فنی و حرفه ای داشته باشیم و معتقدم آموزش های فنی و حرفه ای مفتاح اشتغال متین کشور محسوب می شود و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به لفظ نمو و تعالی بوسیله احصائیه می رود و این شرط لازم است و تعهد کافی در شرایطی شکل پذیری پیدا می کند که باعث تسهیل اشتغال و لمس اثرات آن تو سطح اجتماع باشیم.

وی با بیان اینکه کنفرانس فراهم برای آشنایی و رفع مشکلات بودجه ای پیش روی دانشگاه است، گفت: کوچکترین نفقه ای در موجب ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای نفقه فرصت بوسیله شمار می آید.

طاهری از غصه پوشانی و موازی کاری داخل فعالیت های متخصص و حرفه ای در ملک انتقاد کرد و گفت: حوزه متخصص و صنف ای احتیاج به یک ترتیب اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش مخصوص و صنعت، برنامه ریزی منسجمی داشته باشند که امیدواریم در راستای اجرای قانون جامع نظام آموزش و تربیت متخصص و حرفه ای و مهارتی به زودی تماشاچی آن باشیم.

بر اساس اخبار دانشگاه فنی و صنف ای، درون این ملاقات جمعی از معاونین و مدیران سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای حضور داشتند که درون خصوص موضوعات مطروحه به مناقشه و تبادل دید پرداختند و بنا شد تو اولیه فرصت جلسات تخصصی با حضور طرفیت در راه اندازی پروگرام و بودجه تشکیل شود.

انتهای پیام